Учитель музичного мистецтва — це художник, який забарвлює світ усіма кольорами музичного спектру.
І від того, якими будуть ці
кольори — яскравими чи тьмяними, — залежатиме результат музичного виховання та
навчання. Залежатиме й те, чи пізнають учні секрети музичної мудрості, чи
розкриють у собі вдатність до музичної творчості, чи набудуть на уроках музичного
мистецтва музичного та естетичного смаку.
Роль учителя музичного мистецтва водночас
почесна і складна.
Учитель музичного мистецтва має прагнути:
**грамотно ввести учнів у світ
музичної культури;
**виявити і розвинути в учнів
музичні здібності;
**виховати в учнях не так
музикантів, як гармонійно розвинених особистостей.
І
для цього вчитель музичного мистецтва має пам’ятати, що кожен учень —
неповторний і має свій індивідуальний темп розвитку, свій шлях до пізнання та
засвоєння інформації. Тому завдання вчителя музичного мистецтва — створити таку
атмосферу та змістове наповнення уроку, аби учні не лише збагатилися цікавими
знаннями, а й відчули психологічний комфорт. Саме за таких умов учні матимуть
змогу поринути у світ музики, по-справжньому відкрити для себе незвідані
простори й секрети музичного мистецтва, пізнати неймовірну духовну силу й красу
музики, зробити музику невід’ємною частиною свого життя.
Характеристики
вчителя музичного мистецтва.
Учитель музичного мистецтва повинен уміти не лише зацікавити учнів, а й
захопливо, кваліфіковано і зрозуміло пояснити навчальний матеріал.
Для цього він має
мати такі характеристики:
**досконале знання предмету;
**майстерна гра на музичному
інструменті;
**емоційно виразний голос;
**чітка дикція;
**чистота та виразність музичного
інтонування;
**вільне користування музичним
центром, комп’ютером,
інтерактивною дошкою;
**сучасність поглядів;
**креативність;
**доброзичливість;
**урівноваженість;
**тактовність;
**відповідальність;
**справедливість;
**демократичність;
**почуття гумору;
**акторський хист;
**витончений естетичний смак;
**охайність тощо.
Без
комплексу всіх цих умінь та особистих якостей учитель музичного мистецтва не
матиме змоги «достукатись» до душ учнів, захопити їх своїм предметом та
виховати в учнів високу духовну культуру та любов до музики. Тому яскравим
показником успішної діяльності вчителя музичного мистецтва є бажання учнів
наслідувати свого педагога, виявляти щире захоплення його предметом. Критерії
професійної діяльності вчителя музичного мистецтва. У своїй професійній
діяльності вчитель музичного мистецтва На кожному уроці увага вчителя музичного
мистецтва має бути спрямована на весь клас. Адже музично-естетичне виховання не
обмежується лише розвитком окремих здібностей та розвитком окремих особистостей
— воно передбачає сильні колективні переживання.
Для того щоб учні високо цінували і
поважали вчителя музичного мистецтва, він має використовувати весь арсенал
своїх можливостей, зокрема проводити:
**шкільні свята;
**концерти;
**репетиції;
**консультації;
**гурткову роботу;
**екскурсії;
**батьківські збори тощо.
Вчитель музичного мистецтва, як віртуоз, має використати прийоми та
форми роботи, які дадуть високий, позитивний результат. І тут учителю музичного
мистецтва стануть у пригоді знання з:
**історії та теорії музики;
**загальної та музичної
педагогіки;
**загальної, музичної та
соціальної психології (проведення діагностики, анкетування тощо);
**педагогічної етики;
**всесвітньої історії;
**географії;
**народознавства;
**образотворчого мистецтва;
**фізіології — будови голосового
апарату зокрема і дихальної системи в цілому.
Традиційний урок
музичного мистецтва в ЗНЗ триває 45 хвилин.
Тому вчитель
музичного мистецтва має:
**заздалегідь підготувати
матеріали, обладнання та реквізит;
**розрахувати час кожного етапу
уроку;
**продумати структуру та план уроку;
**розподілити матеріал уроку так,
щоб не порушити його визначені структуру і план.
Тож на учительському
столі має бути впорядковано і розкладено все необхідне для проведення уроку, а
саме:
**ноти пісень або музики для
слухання;
**дидактичні посібники;
**музичні інструменти;
**портрети композиторів;
**CD- або DVD-диски із записами
музики, відео.
Урок музичного мистецтва кожен учитель може починати посвоєму: з
музичного привітання або входу учнів під музику до класу, із запитання про тему
уроку або з гри «Бліц-відповідь» за темою уроку тощо. Такий початок має
налаштувати учнів та вчителя на спільну емоційну хвилю.
Основна частина уроку музичного
мистецтва складається з:
**слухання музики;
**вокально-хорова робота;
**музична грамота як складова
попередніх видів роботи;
**музичні дидактичні ігри;
**музикування;
**рухи під музику тощо.
В основній частині уроку вчитель не лише
подає учням новий матеріал і закріплює його з ними, а й формує в учнів культуру
слухання музики та співу у хорі, розвиває вміння та навички використовувати
здобуті знання. Якщо
в процесі уроку вчитель встиг
одного учня підбадьорити, другому, поставивши запитання, дати поштовх для
глибоких міркувань, звернув увагу третього учня на цікавий аспект пройденого чи
нового матеріалу, похвалив чи коректно розкритикував думки колективу, то
позитивний емоційний ефект уроку гарантовано, як, власне, й якісне засвоєння
учнями навчального матеріалу.
У цілому успіх уроку музичного мистецтва залежить від
багатьох чинників. Та насамперед — від учителя музичного мистецтва, від його
досконалого знання свого предмета та методики його викладання, здобутих знань
із основ педагогіки та психології, життєвого досвіду, захоплення своєю справою,
витримки, терпіння і толерантності.