Реформа початкової школи в Україні
В останні роки
система освіти в Україні, особливо в молодших класах, викликала серйозні
нарікання батьків. Маючи можливість порівнювати з підходом до шкільного
навчання на Заході, багато хто обурювався, що українська школа ламає дітей,
відбиваючи у них бажання вчитися і творчо мислити.
І ось, нарешті, незадовго до початку
навчального року анонсували зміни в програмі навчання учнів молодших класів:
Міністерство науки і освіти видало відповідний наказ та 15-сторінкову
методичку, в якій детально описано, як тепер навчати дітей по-новому.
«Все це було здійснено в рамках існуючого
державного стандарту, з огляду на те, що не було можливості до 1 вересня
надрукувати нові підручники, і вчителі будуть викладати ті ж самі», — пояснює
Іванна Коберник, радник міністра освіти.
Що саме змінюється?
Серед змін, що найбільше викликали ентузіазм
батьків — з вимог до молодших школярів прибрали ненависний відлік клітинок «від
краю», червону ручку, зниження оцінок за виправлення й оцінювання каліграфії.
Марк Шмураков, батько третьокласниці,
підкреслює, що це значно полегшить життя як школярів, так і батьків:
«Дуже тішить, що скасують зниження оцінок за
те, що відступив дві клітинки замість трьох — ці дрібненькі неприємні причіпки.
Багато дітей закреслюють — аби тільки акуратно закреслювали».
Крім цього, відтепер першокласникам можна
буде писати олівцем, скасовано домашні завдання на вихідні та свята. У
початкових класах більше не будуть оцінюватися такі предмети, як «Інформатика»,
музичне та образотворче мистецтво, інтегровані курси «Мистецтво», «Основи
здоров'я», фізична культура, «Я у світі» та «Трудове навчання», а оцінки
безпосередньо перестануть бути предметом обговорень і різних рейтингів.
Прибрали багатьох невідомих і невидатних
літераторів, замінивши їх на сучасних і цікавих; прибрали повторювані теми з
таких предметів, як природознавство, я і світ, та основи здоров'я. Переглянуто
й лексику — з метою зробити її якомога легковживаною для дітей, прибрали слова
на кшталт «бетон і фанера» та додали, наприклад, «ноутбук і милосердя».
Важливим нововведенням стануть так звані
інтегровані уроки, коли в рамках одного уроку вивчаються різні предмети,
наприклад, англійська й малювання, рідна мова і природознавство.
Чому саме горезвісна червона ручка і
домашні завдання так впадають в очі? Ірина Когут, аналітик центру CEDOS,
вважає, що це відбувається тому, що оцінки й домашні завдання – це просто,
близько й зрозуміло всім батькам.
Але хочеться зазначити, що найголовніше у
цій реформі – це не скасування домашніх завдань або зниження оцінок за
виправлення, а так званий компетентнісний підхід, коли замість зазубрювання
дитина вчиться мислити самостійно і комплексно, системно сприймати новий
матеріал. Саме це лежить в основі всіх змін в програмі — вперше у школяра
повинна з'явитися власна думка, яку вчитель має поважати. Проте, вчителів
найчастіше хвилюють питання — «якщо не червона ручка, то яка?» та «якщо не
ставити оцінок — то який же у дітей буде стимул навчатися?»
Кінцева мета реформи: декомунізація
Радник міністра освіти Іванна Коберник
підкреслює, що попередня шкільна програма протягом довгих років була калькою з
радянських методичок, і що нова команда Міносвіти намагається максимально
позбутися їхнього впливу:
«З програми було прибрано найбільш одіозні
речі, які не мають анічого спільного з життям, в яких немає нічого корисного
для дітей, окрім як привчити їх бездумно, не ставлячи питань, виконувати
будь-які інструкції. Нам не потрібні такі люди в європейській Україні, які, не
думаючи, виконують все те, що їм сказала людина, що є втіленням влади — адже,
звичайно ж, учитель є втіленням влади у школі».
Але існує поширена думка, зокрема і серед
батьків, що радянська система освіти була найкращою у світі, і що «дарма її
поламали».