понеділок, 13 березня 2017 р.

Реформа початкової школи в Україні


 В останні роки система освіти в Україні, особливо в молодших класах, викликала серйозні нарікання батьків. Маючи можливість порівнювати з підходом до шкільного навчання на Заході, багато хто обурювався, що українська школа ламає дітей, відбиваючи у них бажання вчитися і творчо мислити.
   І ось, нарешті, незадовго до початку навчального року анонсували зміни в програмі навчання учнів молодших класів: Міністерство науки і освіти видало відповідний наказ та 15-сторінкову методичку, в якій детально описано, як тепер навчати дітей по-новому.
   «Все це було здійснено в рамках існуючого державного стандарту, з огляду на те, що не було можливості до 1 вересня надрукувати нові підручники, і вчителі будуть викладати ті ж самі», — пояснює Іванна Коберник, радник міністра освіти.

Що саме змінюється?
  Серед змін, що найбільше викликали ентузіазм батьків — з вимог до молодших школярів прибрали ненависний відлік клітинок «від краю», червону ручку, зниження оцінок за виправлення й оцінювання каліграфії.
   Марк Шмураков, батько третьокласниці, підкреслює, що це значно полегшить життя як школярів, так і батьків:
  «Дуже тішить, що скасують зниження оцінок за те, що відступив дві клітинки замість трьох — ці дрібненькі неприємні причіпки. Багато дітей закреслюють — аби тільки акуратно закреслювали».
    Крім цього, відтепер першокласникам можна буде писати олівцем, скасовано домашні завдання на вихідні та свята. У початкових класах більше не будуть оцінюватися такі предмети, як «Інформатика», музичне та образотворче мистецтво, інтегровані курси «Мистецтво», «Основи здоров'я», фізична культура, «Я у світі» та «Трудове навчання», а оцінки безпосередньо перестануть бути предметом обговорень і різних рейтингів.
    Прибрали багатьох невідомих і невидатних літераторів, замінивши їх на сучасних і цікавих; прибрали повторювані теми з таких предметів, як природознавство, я і світ, та основи здоров'я. Переглянуто й лексику — з метою зробити її якомога легковживаною для дітей, прибрали слова на кшталт «бетон і фанера» та додали, наприклад, «ноутбук і милосердя».
    Важливим нововведенням стануть так звані інтегровані уроки, коли в рамках одного уроку вивчаються різні предмети, наприклад, англійська й малювання, рідна мова і природознавство.
    Чому саме горезвісна червона ручка і домашні завдання так впадають в очі? Ірина Когут, аналітик центру CEDOS, вважає, що це відбувається тому, що оцінки й домашні завдання – це просто, близько й зрозуміло всім батькам.
    Але хочеться зазначити, що найголовніше у цій реформі – це не скасування домашніх завдань або зниження оцінок за виправлення, а так званий компетентнісний підхід, коли замість зазубрювання дитина вчиться мислити самостійно і комплексно, системно сприймати новий матеріал. Саме це лежить в основі всіх змін в програмі — вперше у школяра повинна з'явитися власна думка, яку вчитель має поважати. Проте, вчителів найчастіше хвилюють питання — «якщо не червона ручка, то яка?» та «якщо не ставити оцінок — то який же у дітей буде стимул навчатися?»

Кінцева мета реформи: декомунізація 
    Радник міністра освіти Іванна Коберник підкреслює, що попередня шкільна програма протягом довгих років була калькою з радянських методичок, і що нова команда Міносвіти намагається максимально позбутися їхнього впливу:
   «З програми було прибрано найбільш одіозні речі, які не мають анічого спільного з життям, в яких немає нічого корисного для дітей, окрім як привчити їх бездумно, не ставлячи питань, виконувати будь-які інструкції. Нам не потрібні такі люди в європейській Україні, які, не думаючи, виконують все те, що їм сказала людина, що є втіленням влади — адже, звичайно ж, учитель є втіленням влади у школі».
   Але існує поширена думка, зокрема і серед батьків, що радянська система освіти була найкращою у світі, і що «дарма її поламали».